Deze WTC-analyze geeft een dieper inzicht op de prestaties van onze WTC-atleten. Het is hiermee zeker niet de bedoeling om wetenschappelijk verantwoorde data en trainingen aan te bieden, maar vooral om de nabesprekingen en wilde verhalen aan de toog wat meer te kunnen staven met feiten en cijfers. En, geef toe, het ziet er ook professioneel uit. Het type grafieken hieronder laat toe om de intensiteit van ritten onderling met elkaar te vergelijken, onafhankelijk van het parcours. Maar laat U niks wijsmaken: als je rapper wilt fietsen, moet je gewoon harder trappen.
De gemeten prestaties van Jeroen tijdens deze rit:
Deze grafiek toont je maximale gemiddelde hartslag over een bepaald tijdsduur.
Zo kan je bijvoorbeeld je hoogste gemiddelde hartslag over een periode van 30 minuten eenvoudig terugvinden.
De stippellijn geeft het maximum aan voor deze WTC-er in 2025.
Dit geeft dan ook meteen een beeld hoe intensief deze rit was geweest, en of je nog marge had.
Het kan je ook helpen om in te schatten aan welke hartslag je een bepaalde inspanning kan volhouden, bvb een kopbeurt van 10 minuten kan je doen aan die bepaalde hartslag, of de klim van de Poggio in Diest, duurt 2 minuten, en kan je dus best tegen hartslag y optimaal beklimmen.
(Voor deze grafiek is een hartslagmeter nodig)
Deze grafiek toont je maximale gemiddelde snelheid over een bepaald tijdsduur.
Zo kan je bijvoorbeeld je hoogste gemiddelde snelheid over 1 sec, 30 seconden, 5 minuten, 20 minuten en 1 uur eenvoudig terugvinden.
Hiermee kan toogpraat als 'de laatste 10 km heb ik tegen 38 per uur gereden' dan ook meteen bevestigd -of tegengesproken- worden.
Ook interessante informatie voor de spurters onder ons: 'Hoeveel seconden hield ik die 53 km/h vol in de sprint, en waarom was dat niet genoeg om als eerste over de meet te komen...' (Voor deze grafiek is een GPS-toestel nodig)
Deze grafiek toont hoeveel tijd (in %) van de rit je gereden hebt aan een bepaalde kadans.
Er zijn al veel boeken geschreven over de meest optimale kadans voor een wielrenner. De conclusie is telkens dat dit een persoonlijke voorkeur is, wat dit soort grafieken dus redelijk overbodig maakt...
Toch blijft het plezant om je eigen kadans te vergelijken met een collega-WTC-er, en zo te zien welke versnelling deze gemiddeld moet trappen om U bij te kunnen houden.
Helemaal links op de grafiek zie je hoeveel tijd van de rit je de pedalen hebt stilgehouden. Dat is ook een manier om een WTC-rit optimaal te overleven: in 't wiel kruipen en zo weinig mogelijk trappen...
(Voor deze grafiek is een kadansmeter nodig)
Deze grafiek toont hoeveel tijd (in %) van de rit je gereden hebt aan een bepaalde hartslag. Hoe 'breder' de grafiek, hoe meer je hartslag varieerde. Vooral bij een training op hartslag, kan je hier snel zien hoe 'juist' je deze training hebt volbracht.
Ook als je 2 gelijkaardige trainingen van jezelf vergelijkt, kan je hier meteen zien hoe je hartslag -en dus je conditie- zich heeft aangepast na een trainingsperiode.
(Voor deze grafiek is een hartslagmeter nodig)
Deze grafiek toont hoeveel tijd van de rit je gereden hebt aan een een bepaalde snelheid. Hier zie je meteen of een rit aan een redelijk constante snelheid is gereden (smalle hoge grafiek), of
de snelheid variabel was (plattere, brede grafiek). Hoe meer naar rechts de 'bult' van de grafiek ligt, hoe sneller er werd gereden...
(Voor deze grafiek is een GPS-toestel nodig)